Foredrag om entreprenørskapslæring


Notice: get_currentuserinfo er foreldet siden versjon 4.5.0! Bruk wp_get_current_user() isteden. in /home/2/e/ekdkhiono/www/wp-includes/functions.php on line 3830

arbeid i faggruppe 1

Den 11.12.12 ble det arrangert oppstartsseminer for prosjektet “Entreprenørskap i kunst og design”, for å legge et bredt grunnlag for analyse av hva som er overordnet og hva som er fagspesifikt i kunst- og designutdannelsenes arbeidslivskunnskap og yrkesforberedelse. Møteinnleder og diskusjonsfasilitator var Marianne Buus gjennom Karlbak, Århus, med følgende innlegg:

Kompetansebevisstgjøring

  1. Studentene skriver loggbok, og avleverer denne hvert semester
  2. Engasjere retoriker som stiller spørsmål
  3. Engasjere gjestelærere som snakker om sitt eget arbeidsliv når de er inne som lærere.
  4. Invitere flere kunstnere med forskjellig karriere samme dag. Disse er gode formidlere, må finne kriterier for utvelgelse.
  5. Studentene intervjuer rollemodeller.
  6. Mentor: studentene velger selv hvem de ønsker å ha som mentor og søke viten hos. Definere kriterier for utvelgelse av mentor.
  7. Ha tverrfaglige samarbeidsprosjekter i kunsthøgskolen som institusjon, siden dette reflekterer og bevisstgjør om egen faglighet.

Muligheter

  • Trene evnen til å se kunstneriske muligheter. Øve opp evnen til å oppdage muligheter uten store anstrengelser, og tilbøyelighet til å ramle over løsningen på et problem. Eks: utvikle målgrupper for kunsten, som å f.eks. å bruke faglige problemstillinger innen teaterarbeid med syke med alzheimer.

Samarbeid

Jf punkt under muligheter; utvikle kunst sammen med brukere. Arbeide frem målgruppe og strategi for samarbeid med brukeren av kunsten.

Realisering

  • Workshop om regnskap
  • Prosjekter med arbeidsliv, der studenter følger arbeidet helt til avlevering. Få erfaring med hva som fungerer og ikke fungerer.
  • Forhandling: bygge selvtillit på å ta kontakt med kunder og målgrupper. Lage mulige strategier.
  • Kommunikasjon:

o   Trene på muntlig fremstilling, toneleie, opptreden

o   Erfaring i utvikling av prosjektbeskrivelser, overskrift på prosjektet; kort, konsis fremstilling. Studenten lager selv en oppsummering/evaluering/anbefalinger som andre kan nytte.

o   Eks Craft funding med utkåring av beste pitch.

  • Hjemmeside til internt bruk for studenter i slike øvelser som nevnt her.

Spørg og Lyt 2

 


Notice: Undefined variable: meta_text in /home/2/e/ekdkhiono/www/wp-content/themes/ekd2014/content-single.php on line 61