Hvordan fenge leseren på web?


Notice: get_currentuserinfo er foreldet siden versjon 4.5.0! Bruk wp_get_current_user() isteden. in /home/2/e/ekdkhiono/www/wp-includes/functions.php on line 3830

Leseren leter etter relevant informasjon på web

På nett er vi ute etter relevant informasjon, vi skanner og leter:

  • Folk ser på på titler og bilder med ansikter.
  • Mellomtittel trekker leseren inn i teksten.
  • Vi sjekker høyre-meny i søken etter lenker som tar oss videre.
  • Vi har mest oppmerksomhet til venstre, øverst til venstre, helst det første ordet.
  • Vi leser ikke brødtekst.
  • Vi leser ikke det som står nederst.

Slik fenger du leseren

Du fenger leseren ved å:

  • Legge til signalord i tittel
  • Lage punktoppstillinger
  • Bruke mellomtitler
  • Ha luft i teksten.

Tittelen må være så god at den fungerer/er meningsbærende i alle medier. Må være selvforklarende.

Sjekkpunkter:

  • Hvem? Subjekt er viktig. Kilder kommer frem.
  • Aktiv? Bruk verb. Et verb får frem nyhetspoeng og henvender seg til leseren. Henvend deg til leseren, gjerne med spørsmål, inviter med forskjellige verb og subjekt. Aktiviser leseren med spørsmål og ord som målgruppen er opptatt av. Subjektet gjør noe = aktiv setning.
  • Nøkkelord legges mot venstre.

Fulle setninger er mest leste nyheter. Subjekt, verb, adverb. Må kunne brukes i andre sammenhenger og må kunne stå uten bildet og kunne stå for seg selv og tiltrekke seg oppmerksomhet, uten andre hjelpemidler.

Søkbarhet

Tenk også på søkbarhet ved valg av ord:

  • Bruk signalord, vær konkret, bruk vanlige ord, hverdagsspråk. Bruk nøkkelord, hva vil folk søke etter? Hvilke ord bruker de for å lete?
  • Spørsmål å stille seg for å gi relevant info, tenk i målgruppedefinering.
  • Skriv med vanlige ord direkte til leseren,- ord som leseren kan relatere til. Skriv til den med minst kunnskap.
  • Hovedleseren skal ha prioritet. Skriv bare til denne gruppen, lag nytt budskap til annen gruppe.
  • Er vi avsender-fokusert? Skriv heller hvordan leseren kan engasjere seg, skriv MED leseren.
  • Holdning, tone, språk er å omgås, kom deg på nivå med leseren, snakk direkte til den du vil skal gjøre noe.

LIKS-måling, lesbarhetsmåling, www.lix.se Hvis teksten har mange «og», sett inn flere punktum i stedet.

fenge leseren


Notice: Undefined variable: meta_text in /home/2/e/ekdkhiono/www/wp-content/themes/ekd2014/content-single.php on line 61