Konferanse om entreprenørskap for kunstnere og designere


Notice: get_currentuserinfo er foreldet siden versjon 4.5.0! Bruk wp_get_current_user() isteden. in /home/2/e/ekdkhiono/www/wp-includes/functions.php on line 3830

Snarvei til: Foredrag | Workshops

Konferansen er delt opp i et fellesprogram på Hovedscenen på Kunsthøgskolen i Oslo og et sett med workshops der man kan velge én. Lenker til påmelding finner du nedenfor. Når du melder deg på en av workshopene melder du deg automatisk på hele konferanseprogrammet nedenfor fra kl. 9:00 til 16:00. Det er ingen deltakeravgift, men bindende påmelding med no-show-pris: 300,- Frist for påmelding er søndag 2. november.


Program:

 

09.00 – 09.30
Resepsjon: Registrering. Kaffe/te.

09.30
Hovedscenen: Åpning av konferansen.

  • Velkommen ved Cecilie Broch Knudsen/rektor Kunsthøgskolen i Oslo.
  • Åpning av Konferansen ved Libe Rieber-Mohn/varaordfører Oslo, og Bjørgulv Vinje Borgundvaag/statssekretær KUD.

Kunstnerisk innslag: Operahøgskolens masterstudenter fremfører «A hand of Bridge», en miniopera av Samuel Barber, med regi av Erlend Samnøen. Fremføringen er utdrag av prosjektet «The Lobby».

10.05
Hovedscenen: Betydningen av kulturelt entreprenørskap.

  • Foredrag: Stephan Barratt-Due/Barratt Dues Musikkinstitutt: Kunsten å være kunstner.
  • Foredrag: Ulla Lisa Thordèn: Om konsten att leva på sin konstnärlighet!
  • Foredrag: Jussi Paasio/2ndOpinion: The brand- the soul of your business.

11.00
Paneldebatt: Hvordan bli Norges beste kulturentreprenør?
Panel leder: Margit Klingen Daams, seniorrådgiver Kultur, Innovasjon Norge.
I panelet:

  • Gard B. Eidsvold/Statsteateret/Nationaltheateret.
  • Andre Jåtog/DNC as/Ugly childrens clothing /Verdens sterkeste mann.
  • Lise Stang Lund/kunsthåndverker/Styreleder i Norske Kunsthåndverkere.

Les mer om panelet.

12.00 – 13.00
Scenetorget: Lunch med Informasjonstorg.

13.00 – 16.00
Workshops:
Klikk på titlene for å melde deg på.

  1. Ulla Lisa Thordèn: ”Fyra hattar” – hjälp att sortera tankarna inför det kommersiella
    Dialog og refleksjon rundt tema som: «Hjälp – jag är ingen säljare!», «Vad är det egentligen jag erbjuder – ”hur paketerar jag det jag gör?» og «Vem är kunden och vad gillar den?».
  2. Kjetil Hvindenbråten: «Selvledelse»
    Evnen til å lede seg selv er avgjørende for utvikling av din karriere. Workshopen gir konkrete verktøy som gjør arbeidsdagene både morsommere og mer effektive.
  3. CEMPE v/Eirik Birkeland: ”Spill på flere strenger” – i full jobb som portfoliomusiker
    Workshop for utøvende og skapende musikere, med diskusjon om bl. a. hvilke kompetanser som etterspørres i markedet, og hva slags endringer vi ser for oss framover.
  4. Affix ved Rebecca Bakken og Erlend Sand: «Internett er min scene” – Digital Markedsføring for Kreative Entreprenører
    Innføring i hvilke digitale plattformer som finnes, hvorfor bruke dem og hvordan gå frem i den digitale markedsføringen av din kunst med mål om å nå ditt rette publikum.
  5. CEMPE v/Lisbeth Wathne Svinø: «Karrierebygging ved praktisk ABC i entreprenørskap»
    Praktisk arbeid om temaer for å bygge og videreutvikle din karriere, som «Hvem er du?», «Hva vil du?», «Hva du kan tjene penger på?» og «Hvordan ta karrieren et skritt videre?»
  6. Jussi Paasio/2Opinion: «Defining your brand»
    Brief coverage of some brand definition tools. The participants select one and we work out an initial definition of their brands. An exercise is undertaken, with examples for inspiration.
  7. Hans Marius Grasvold: «Jus og økonomi for kunstnere og designere»
    Opphavsrett, kontraktsrett innen de ulike kunstområdene, forhandlinger, arbeidsrett og rettigheter som oppdragstaker, samt etablering av selskap/enkeltpersonforetak.
  8. Norske Kunsthåndtverkere ved Gjertrud Steinsvåg: «Lystbetont søknadsskriving»
    Viktige punkter ved søknadsskriving, om ”innsalget” i prosjektet ditt, hvem som har interesse av å støtte prosjektet av hvilke grunner, og å kartlegge finansieringsmuligheter.
  9. Hanne Riege: «Hvordan få folk til å høre på meg. Fokus på kroppspråk og komunikasjon.»
    Om å oppdage hvor mye kroppen uttrykker i enhver situasjon, og å få en praktisk opplevelse av hva du kan gjøre for å gi deg selv det beste utgangspunkt når du skal presentere deg selv.
  10. Kreative Europa: «Kreative Europa: Norsk Europeisk samarbeid.»
    Kreativt Europa er EUs nye program for kunst, kultur, TV og film. Workshopen viser både muligheter og konkret hvordan man skal gå fram for å søke midler fra programmet.

Mer utfyllende informasjon om foredrag og workshops finner du nedenfor.

 

 


Foredrag:


Foredrag 1:

Kunsten å være kunstner
Om relevans, kunstnerisk utvikling og betydningen av entreprenørskap i kunst og design ved Stephan Barratt- Due.

Om foredragsholder:
Stephan Barratt-Due er rektor og kunstnerisk leder ved Barratt Dues Musikkinstitutt. Han har en omfattende karriere som musiker og en rekke av hans fiolinstudenter er i dag blant landets fremste musikere og solister. Barratt Dues musikkinstitutt har i samarbeid med et stort nettverk av bransjeaktører utviklet et fireårig kulturelt entreprenørskapsprogram for alle bachelorstudenter i utøvende musikk.


Foredrag 2:

”Om konsten att leva på sin konstnärlighet!”
Inspirationsföreläsning om på ena sidan sin konstnärliga identitet och integritet, og på andra sidan hur man skapar kunder, tjänar pengar och försörjer sig utan att förlora sig själv i det kommersiella!

Om foredragsholder:
Ulla Lisa Thordèn: Jur kand Ulla-Lisa Thordén driver Republic Consulting AB som hjälper
säljskygga till ett planerat, lustfyllt och lönsamt säljande varhelst i världen de befinner sig.
Mellan 2009 – 2013 verksam som en av nio EU Ambassadörer för kvinnors företagande utsedda av Tillväxtverket.
Författare till böckerna ”Bli Din Egen – en bok för företagsamma”, 2001, ”Sälj dig själv och ta betalt”, Årets Säljbok 2005, (2009 i ny upplaga via Liber) samt ”Saet Pris På Dig Selv”, Börsens Förlag i Danmark, 2007,”Luspank och idérik – överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare”, nominerad till Årets marknadsföringsbok 2010, Liber Förlag.
www.thorden.se och www.luspankochiderik.se


Foredrag 3:

“A Brand”
Why it’s the definitive source of competitive advantage and why yours deserves to be done properly. The visuals and the copy follow, when the core is there. It’s not something external, it’s not something that gets attention when all other things are done. It’s the soul of your business.

Om foredragsholder:
Jussi has a business school education from Turku and Dublin. He currently runs a strategy and brand advisory company, 2nd Opinion (www.2ndopinion.fi) – somehow finding time to teach entrepreneurship, strategy, business models, brands and business numbers in some universities. Previously, he’s worked e.g. as Strategy Director in the Helsinki branch of TBWA, a global marketing and advertising business. He’s been involved in startups since ancient times, aka the mid-nineties.

 

 


Info om panelet:


Panelleder:

Margit Klingen Daams
Margit Klingen Daams er sosialantropolog med spesialisering innen organisasjonskultur og prosjektutvikling. Innovasjon og entreprenørskap har vært en rød tråd gjennom karrieren, først med oppstart av kunnskapsfirmaet Kulturell Dialog og reisebyrået Work & Travel Company, så som medutvikler og leder av Ikada – inkubator for kunst, arkitektur, design og akademiske fag.

Gjennom stillingen i Arts & Business og etableringen av innovasjonsarenaen TEDxOslo, har fagområdet blitt bredere og innebefatter nå internasjonale kultur- og næringslivssamarbeid og samskaping/co-creation som driver for innovasjon og verdiskaping. Margit er nå ansatt i Innovasjon Norge som seniorrådgiver med ansvaret for den landsdekkende satsingen på kultur- og kreative næringer.

Paneldeltaker 1:

Lise Stang Lund (født 1968) er glasskunstner og arbeidende styreleder i Norske Kunsthåndverkere. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). I tillegg har hun utdannelse fra London og Stockholm. Stang Lund har hatt flere separatutstillinger og utsmykkingsoppdrag, og er nå mest aktiv med kunstprosjekter i offentlig rom. Hun arbeider også som webdesigner, hovedsakelig med kunstrelaterte nettsteder.

Paneldeltaker 2:

André London Schaathun Jåtog/De Norske Creatører AS

Utdannelse:
University of Strathclyde 1992-95. Siviløkonom med Markedsføring hovedfag.
BI Oslo: Bedriftsøkonomstudiet 1991-92.
Nøkkelkunnskaper:
Ideutvikling, konseptualisering og innsalg.
Personlighet:
Utadvendt, kreativ, glad, kontaktskapende, positiv og energisk.
Arbeidserfaring:
DnC AS: Gründer og daglig leder. Holdingselskap som har utviklet og drifter selskapene:

  • Verdens Sterkeste Mann: Radioproduksjonsselskap. Strategi, utvikle nye metoder, reposisjonering. Idag er selskapet Norges ledende produksjonsmiljø på radioreklame.
  • Ugly Childrens Clothing: Utvikling og design av barneklær. Gründer, konseptutvikler og daglig leder.
  • Produktavdelingen: Produktplassering innen TV og Film. Eier, Konseptutvikler og daglig leder.

Andrè har jobbet i Bates Reklamebyrå som kreativ konsulent/rådgiver, Stig og Stein radiobyrå som prosjektleder og daglig leder, samt ledet en rekke prosjekter innenfor markedsføring og konseptutvikling.

Paneldeltaker 3:

Gard Eidsvold, skuespiller/produsent Statsteatret:
Gard Bjørnstjerne Eidsvold har arbeidet som skuespiller siden 1988 og deltatt i nærmere førti teaterproduksjoner og femti filmer i store og mindre roller. Eidsvold har vært knyttet til Teater Ibsen, Agder Teater, Oslo Nye Teater, Det Norske Teatret og Nationaltheatret fra 1998 til 2009. Eidsvold stiftet i 1996 Oslo Moderne Teater, som har produsert seks teaterproduksjoner. Eidsvold vant i 1998 Heddaprisen for beste forestilling sammen med Yngve Sundvor for Sult i et samarbeide mellom Nationaltheatret og Oslo Moderne Teater. Eidsvold er også regissør, scenograf og manusforfatter. Han vant Gullruten som beste skuespiller i 2010. Siden 2005 har Juni Dahr og Eidsvold reist rundt i Norge med låveversjonen av Markens Grøde, dramatisert og regissert av Sundvor. Forestillingen er spilt 120 ganger for fullsatte låver i hele landet. En ny teaterarena er skapt. Eidsvold er i dag produsent og skuespiller ved Statsteatret.

 

 


Workshops:


1. «Fyra hattar» (klikk for påmelding)

Kurs: ”Fyra hattar” – hjälp att sortera tankarna inför det ”kommersiella”
Kursholder: Ulla – Lisa Thordèn
Kursbeskrivelse: Workshop med plats för dialog, nya kunnskaper, reflektion och aha upplevelser. Team for samtale:

”Fyra hattar” – hjälp att sortera tankarna inför det ”kommersiella”
– Hjälp – jag är ingen säljare!
– Vad är det egentligen jag erbjuder – ”hur paketerar jag det jag gör?”
– Vem är kunden och vad gillar den?
– ”Hur gör man”? när man ska finna kunder och få dem intresserade
– Information och/ eller försäljning? Lyssna – bekräfta
– Hur unik är du – storytelling där det passar
– Så visar du upp ditt skapande – på ett säljande vis
– Värde och pris – blanda inte ihop det!
– Praktiska tips!

Om kursholderen:
Jur kand Ulla-Lisa Thordén driver Republic Consulting AB som hjälper säljskygga till ett planerat, lustfyllt och lönsamt säljande varhelst i världen de befinner sig.
Mellan 2009 – 2013 verksam som en av nio EU Ambassadörer för kvinnors företagande utsedda av Tillväxtverket.
Författare till böckerna ”Bli Din Egen – en bok för företagsamma”, 2001, ”Sälj dig själv och ta betalt”, Årets Säljbok 2005, (2009 i ny upplaga via Liber) samt ”Saet Pris På Dig Selv”, Börsens Förlag i Danmark, 2007,”Luspank och idérik – överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare”, nominerad till Årets marknadsföringsbok 2010, Liber Förlag.
www.thorden.se och www.luspankochiderik.se


2. «Selvledelse» (klikk for påmelding)

Kurs: Selvledelse
Kursholder: Ketil Hvindenbråten
Kursbeskrivelse:
Kunsten å lede seg selv
Som kunstner, artist eller freelancer er evnen til å lede seg selv helt avgjørende for utvikling av karrieren. I en hverdag som består av kreative prosesser kombinert med daglig drift av egen virksomhet står dere overfor mange utfordrende avgjørelser. I grenselandet mellom selvfølelse, selvtillit og selvledelse finnes muligheter. I denne sesjonen har vi som mål at dere skal sitte igjen med konkrete verktøy som gjør arbeidsdagene både morsommere og mer effektive.

1. time:
Hva er selvfølelse? Hvordan bygges den og hvordan bevares den? Fra god selvfølelse kommer gode resultater.
2. time:
En positiv selvledelse gir fremdrift og konkrete resultater. I denne bolken får deltagerne praktiske verktøy for å utvikle tydeligere selvledelse.
3. time:
I den siste bolken skal vi fokusere på utvikling av deltagernes lederskap. Godt lederskap er individuelt, og vi skal utforske mulighetene hos den enkelte deltager.

Om kursholderen:
Ketil Hvindenbråten har en variert yrkesbakgrunn fra både privat, offentlig og frivillig sektor. Han har ledererfaring og jobbet frem til september 2008 som daglig leder i Norges KFUK-KFUM, Vestfold og Telemark.
I tillegg har han styreerfaring og har bakgrunn fra etableringsvirksomhet. I dag driver Ketil egen virksomhet med fokus på coaching, seminarer, talentutvikling og eventproduksjon. Som produsent i Slottsfjellfestivalen utvikler han fortløpende sitt eget lederskap. I tillegg til å være fast kursholder for Norsk Rockforbund så har han også bidratt til å lage og gjennomføre ledertreningsprogram for toppledere i Rockforbundet.


3. «Spill på flere strenger» (klikk for påmelding)

Kurs: ”Spill på flere strenger” – i full jobb som portfoliomusiker.
Kursholder: Eirik Birkeland /CEMPE/NMH.
Kursbeskrivelse:
NIFUs undersøkelse fra 2014 blant utøvende og skapende musikere utdannet i Norge de siste ti år, tyder på at det er et særdeles godt arbeidsmarked.
I denne workshopen vil Eirik Birkeland først gå bak tallene i rapporten og diskutere hva slags bilde den egentlig gir av arbeidsmarkedet. Deretter inviteres deltakerne til å diskutere spørsmål som:
Hvilke kompetanser etterspørres i markedet?
Hva slags endringer ser vi for oss framover?
Hva slags konsekvenser kan det ha m.h.t kompetansekrav?
Hva slags etterutdanning er det behov for?
Hva innebærer egentlig kunstnerisk entreprenørskap?

Om Kursholder:
Eirik Birkeland er 1. amanuensis ved Norges musikkhøgskole (NMH) hvor han underviser i fagott, kammermusikk og interpretasjon. Han er nylig engasjert som prosjektleder for to prosjekter innenfor NMHs Centre of Excellence in Music Performance Education, CEMPE, hvor utviklingen av en tettere dialog med arbeidslivet står sentralt. Birkeland har i mange år vært ansatt som alternerende solofagottist i Oslo Filharmoniske orkester og har i årene 2006-13 vært rektor ved NMH. Han er fra 2013 visepresident for Den europeiske konservatorieunionen AEC.


4. «Internett er min scene» (klikk for påmelding)

Kurs: «Internett er min scene” – Digital Markedsføring for Kreative Entreprenører
Kursholder: Rebecca Bakken og Erlend Sand/Affix
Kursbeskrivelse:
Dette kurset gir deg en innføring i hvilke digitale plattformer som finnes, hvorfor du som kunstner burde benytte deg av dem, samt hvordan du burde gå frem i den digitale markedsføringen av din kunst med mål om å nå ditt rette publikum.
Affix kommer til å gi tips og triks, “best practice” og deler hvorfor digital markedsføring er relevant for kreative entreprenører.

Kurset tar for seg digital markedsføring i 5 hovedkategorier.
Målet med workshopen er at man skal forstå:
· Hva digital markedsføring er?
· Hvorfor man bruker digital markedsførings?
· Hvordan gjennomføre?
· Hvem gjør hva?
· Når de ulike kanalene skal benyttes?

Affix er et konsulentselskap lokalisert i Oslo. Vår målgruppe er gründere, vekstselskaper og investorer. Affix hjelper gründere til neste nivå med et sterkt fokus på digitale selskaper og vekst.

Om Kursholder:
Rebecca Bakken har en stor lidenskap for gründere og det å starte bedrifter. Har en lang internasjonal erfaring med både utdanning og arbeid innenfor entreprenørskap. Etablert selskaper både i USA og Norge. Bringer inspirasjoner, metoder og prosedyrer fra gründermiljøet i USA til Norge.
Arbeidserfaring og Gründererfaring:
• Affix – CMO: Konsulentselskap som bistår gründere med oppstart og vekst. Fokus på digital vekst.
• Movation – senior rådgiver: Vekstprogram for gründere.
• Mobilaurus: Gründer. Salg, Markedsføring og forretningsutvikling.
• Vizardz: Gründer. Business Development.
Undervisningserfaring:
• Gjesteforelser Northeastern University: Master i Technological Entrepreneurship.
• ”Sandler Salgsmetoden”: Salgskurs.
• Salgskameratene: Salgskurs.
• NAV etablererkurs: Prosjektleder. Foreleser.

Om Kursholder:
Erlend Sand har et brennende engasjement for entreprenørskap og har en variert bakgrunn med relevante roller fra inn- og utland. Jobber kontinuerlig med å adoptere og tilpasse metodikker, maler og prosesser fra konsulentarbeid, foredrag, undervisning, gründervirksomhet og styrearbeid.
Arbeidserfaring og Gründererfaring:
• Affix – daglig leder
• Happy People – daglig leder: Konsulentselskap som bistår gründere med oppstart og vekst
• Movation – senior rådgiver: Vekstprogram for gründere
• House of Nerds: Gründer og styreformann
• Viseadministrerende Direktør – Eneas Energy: Norsk Energitjenesteselsskap. Vekst fra 0-500 MNOK på 8 år.
• Gjesteforelser Universitetet i Oslo: Master in Innovation and Entrepreneurship.
Styreerfaring:
• Venture Factory Capital AS: Investeringsfond som investere i tidligfaseselskaper
• Beta Factory: Akselerator som bistår gründere med vekst i 3 mnd. Program
• House of Nerds: Norges første nasjonalanlegg for esport.


5. «Karrierebygging ved praktisk ABC i entreprenørskap» (klikk for påmelding)

Kurs: Karrierebygging ved praktisk ABC i entreprenørskap
Kursholder: Lisbeth Wathne Svinø/CEMPE/NMH
Kursbeskrivelse:
Mål med workshop:
Økt bevissthet innen viktige temaer for deg som vil bygge og videreutvikle din karriere. Det blir praktisk arbeid som bringer deg videre i din prosess.
Sentrale spørsmål er
• Hvem er du?
• Hva vil du?
• Hva du kan tjene penger på?
• Hvorfor bruke virkemidler fra entreprenørskapsarbeid inn i en kunstnerisk/kulturelt virksomhet?
• Hvordan ta karrieren et skritt videre?

CEMPE
CEMPE står for Centre of Excellence in Music Performance Education, og innebærer at Norges Musikkhøgskole er et Senter for fremragende utdanning i musikkutøving for perioden 2014 – 2018. Senterets visjon er å utdanne fremragende musikere i et globalisert musikkliv i rask endring.
Senterstatus tildeles miljøer i universitets- og høgskolesektoren som framstår som innovative og med dokumentert fremragende kvalitet i eksisterende utdanning. Hensikten med ordningen er å utvikle ny kunnskap og erfaring som også skal spres til andre miljøer. NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) står bak tildelingen.

CEMPE har tre hovedmålsettinger:
• Å videreutvikle undervisning og læring knyttet til hovedinstrumentet gjennom å gi studentene et bredt spekter av erfaringer med individuell undervisning og ulike former for gruppeundervisning.
• Å videreutvikle kvaliteten på studentenes egenøving gjennom en kombinasjon av ulike former for individuell undervisning og gruppeundervisning, og ved å se på overføring av kunnskap om øving mellom studenter innen ulike sjangre.
• Å forberede studentene på å kunne fungere proaktivt i et mangfoldig og globalisert musikkliv i rask endring.

Om Kursholder:
Lisbeth Wathne Svinø kombinerer sin musikkbakgrunn med erfaring fra næringslivet, samt kompetanse i kommunikasjon/coaching og tilbyr ulike tjenester inn mot både kulturliv og næringsliv. Lisbeth er en allsidig person som orkestrerer muligheter både for enkeltpersoner, grupper/team og virksomheter.

Lisbeth er fast ansatt ved Norges Musikkhøgskole der hun underviser i valgemnet Professional Portfolio. I tillegg er Lisbeth fagansvarlig for videreutdanningskurset Kulturelt entreprenørskap, et kurs med 15 studiepoeng som nå gjennomføres for 5. gang. Hun underviser i Administrasjon og Ledelse, i tillegg til andre prosjekter.
Via sitt eget selskap arbeider hun bl.a. med veiledning og kursing av kunstnere via Etablerertjenesten, i tillegg til å ha tett samarbeid med Norsk Kulturskoleråd i større prosjekter.

Lisbeth utdannet seg som utøvende klassisk slagverker og som pedagog, ved universiteter og høgskoler i Norge, Danmark, Tyskland og Japan. Hun kan vise til en omfattende karriere som frilansmusiker og solist.
Parallelt med den utøvende karrieren videreutdannet Lisbeth seg innen ulike administrative fag, ledelse og økonomi. Senere også med påfyll fra styrerelaterte fag på BI. Dette ga henne nyttig kunnskap som hun tok i bruk etter en nødvendig karriereendring på slutten av 90-tallet da lammelser i høyre hånd satte en stopper for den utøvende karrieren. Hun har erfaring fra ulike bransjer og fra ulike ledernivåer fra næringslivet.

Lisbeth er en meget erfaren pedagog/veileder/coach, med allsidig undervisnings- og veiledningspraksis. Hun har PCC-sertifisering fra ICF som er den internasjonale bransjeorganisasjonen for coacher. Hun er også sertifisert i den internasjonale atferdsanalysen LIFO®.


6. «Defining your brand» (klikk for påmelding)

Kurs: Defining your brand
Kursholder: Jussi Paasio/2ndOpinion
Kursbeskrivelse:
We briefly cover some brand definition tools, participants select one and we work out an initial definition of their brands. An exercise is undertaken, some examples for inspiration are provided, and a model that can act as a guide or a brief is formed. This can and should be revisited, deepened and honed later, but provides a practical base for entrepreneurs, freelancers and businesses alike.

Om Kursholder:
Jussi has a business school education from Turku and Dublin. He currently runs a strategy and brand advisory company, 2nd Opinion (www.2ndopinion.fi) – somehow finding time to teach entrepreneurship, strategy, business models, brands and business numbers in some universities. Previously, he’s worked e.g. as Strategy Director in the Helsinki branch of TBWA, a global marketing and advertising business. He’s been involved in startups since ancient times, aka the mid-nineties.


7. «Jus og økonomi for kunstnere og designere» (klikk for påmelding)

Kurs: «Jus og økonomi for kunstnere og designere»
Kursholder: Hans Marius Grasvold
Kursbeskrivelse:
1. Opphavsrett
2. Kontraktsrett innen de ulike kunstområdene (plate- og forlagskontrakter mm.)
3. Forhandlinger med utgivere, oppdragsgivere mm.
4. Arbeidsrett og rettigheter som oppdragstaker
5. Etablering av selskap/enkeltpersonforetak
6. Om forvaltning og tildeling av kollektive vederlagsmidler på ulike kunstområder, herunder hvilke organisasjoner man bør kjenne til/være medlem av.

Om kursholder:
Hans Marius Graasvold har praktisert som advokat i Oslo fra 2010. Han prosederer regelmessig for domstolene. Graasvold arbeider særlig innen områdene opphavsrett, medierett, arbeidsrett, personvern og forbrukerrettigheter. Han bistår fast en rekke organisasjoner, opphavsmenn og utøvende kunstnere innen kunst- og kulturfeltet. Han er også fast advokat for Den Norske Fagpresses Forening og Den Norske Fagpresses Redaktørforening.
Graasvold har tidligere arbeidet som underdirektør i Forbrukerrådet (2007-2010) og i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (2002-2007).
Han er medlem av Personvernnemnda (fra 2013) og Domeneklagenemnda (fra 2010). Han er tidligere medlem av Forsikringsskadenemnda (2007-2010) og Kultur- og kirkedepartementets TV-utvalg (2009).
Graasvold er brukt som foreleser, sensor og oppgaveskriver innen opphavsrett ved bl.a. UiO og som foredragsholder i ulike sammenhenger.
Utgivelser: «Norsk Skribentrett» (Universitetsforlaget 2006) sammen med Eirik Djønne og Jon Bing, «Pekeransvaret» (Complex 10/02)


8. «Lysbetont søknadsskriving» (klikk for påmelding)

Kurs: Lystbetont søknadsskriving
Kursholder: Gjertrud Steinsvåg/Norske Kunsthåndtverkere/Norwegian Crafts
Kursbeskrivelse:
Workshopen skal gi en god forståelse av de viktigste punktene ved søknadsskriving.
Noe av det aller viktigste med prosjektsøknader er å være klokkeklar på hva et prosjekt er, og hvilken verdi det har for hvem. Det er sentralt å mestre den klassiske ”elevator pitch`en”: å gi en kort oppsummering som brukes til å raskt og enkelt definere et prosjekt og dets unike aspekt i tidsrommet til en heistur.

Workshopen er ikke et skrivekurs. Workshopen rettes i hovedsak mot utøvere fra det visuelle kunstfeltet, men vil også kunne være til nytte for andre utøvere. Deltagerne skal, i grupper og plenum, jobbe seg gjennom et tenkt prosjekt og budsjett. Et slikt tenkt prosjekt vil baseres på hvilke felt påmeldte deltagerne representerer.

Målet er å tydeliggjøre ”innsalget” i prosjektet, forstå hvilken sammenheng prosjektet befinner seg og dermed hvem som har interesse av å støtte prosjektet av hvilke grunn. Gjennom diskusjon skal deltagerne kartlegge hvilke relevante finansieringsmuligheter som fins og lage oversiktlig budsjett. Workshopen skal gi deltagerne erfaring og forståelse av hvordan tydelig struktur letter selve skrivingen.

Om Kursholder:
Gjertrud Steinsvåg er utdannet kunstner og kurator. Steinsvåg har erfaring som kurator, redaktør og prosjektleder, og har siden 2011 jobbet som leder for internasjonale prosjekt i Norwegian Crafts.


9. «Hvordan få folk til å høre på meg» (klikk for påmelding)

Kurs: Hvordan få folk til å høre på meg – om kroppsspråk og kommunikasjon.
Kursholder: Hanne Krohn Riege/Kunsthøgskolen i Oslo.
Kursbeskrivelse:
Ønsker du å oppdage hvor mye kroppen uttrykker i enhver situasjon? Ønsker du å få en opplevelse av hva du kan gjøre for å gi deg selv det beste utgangspunkt når du skal presentere deg selv? Eller når du bare samtaler med andre? Da bør du sette av noen timer til denne workshopen.

Formålet er å bli klar over hvor mye vi kontinuerlig kommuniserer med kroppen, med kroppsuttrykk.

Målet med workshopen er å få et verktøy som kan brukes i situasjoner hvor du trenger litt ekstra når du skal kommunisere. Det kan være når du presenterer deg selv, når du skal holde innlegg, når du skal søke jobb, eller liknende.

Workshopens form: En gruppe på ca. 12 deltakere, der alle deltakerne får tid til å erfare gjennom å kjenne selv og lære gjennom å se på andre. Deltakerne får slik en konkret tilbakemelding, som de kan bygge videre på. Det handler om kroppsspråk og kommunikasjon og deltakerne erfarer gjennom å være aktivt tilstede gjennom hele workshopen.

Om kursholderen:
Hanne Riege har vært dekan ved Statens Teaterhøgskole og prorektor ved Kunsthøgskolen i Oslo. Riege underviser ved Teaterhøgskolen, Kunsthøgskolen i Oslo. Utdannet danser og yogalærer ved Yogalærerutdanningen i Norge. Var koreograf under åpnings og avslutningsseremoniene i OL på Lillehammer. Drevet teateraktiviteter for barn og unge gjennom 15 år. Underviser ved praktisk pedagogisk utdanning (PPU) på KhiO. Holder kurs i kroppsspråk og kommunikasjon ved HiO og MNH. Har en midlertidig II stilling ved UiO og underviser i Forelesning og undervisning – det dramaturgiske aspekt. Medforfatter av to lærerbøker, bl.a. Bevegelse/ Teater for videregående.


10. «Kreative Europa: Norsk Europeisk samarbeid» (klikk for påmelding)

Kurs: «Kreative Europa: Norsk Europeisk samarbeid»
Kursholder: Therese Evensen.
Kursbeskrivelse:
Kreativt Europa er EUs nye program for kunst, kultur, TV og film. Med et budsjett på 1,46 milliarder euro over de neste syv årene kommer programmet til å innebære et betydelig løft for de kulturelle og kreative sektorene, som er viktige kilder til sysselsetting og vekst. Kreativt Europa kommer til å gi økonomisk tilskudd til mer enn 250 000 kunstnere og kulturarbeidere, 2 000 kinoer, 800 filmer og oversettelse av 4 500 bøker. Innenfor programmet etableres det også en ny lånegarantiordning som skal gi små selskaper innenfor den kulturelle og kreative sektoren adgang til opp til 750 millioner euro i banklån.

Kreativt Europa prioriterer nettverksbygging for kapasitetsbygging, kompetanseutvikling og innovasjon i kultursektoren.
Formålet med workshopen om Kreativt Europa er å vise hvilke muligheter som finnes for norske aktører til å delta i og å skape kulturelle og kreative nettverk gjennom samarbeid med europeiske aktører. Workshopen vil først gjennomgå programmet i sin helhet og deretter ta for seg hvordan man konkret skal gå fram for å søke midler fra programmet.

Om kursholder:
Therese Evensen er seniorrådgiver i Kulturrådet og nasjonalt kontaktpunkt for Kreativt Europa i Norge. Hennes stilling er delvis finansiert av EU for å informere og veilede norske kulturaktører om Kreativt Europa. Hun fungerer også som et mellomledd mellom EU-systemet og norske kulturaktører i prosessen med å søke midler fra EU. Evensen er utdannet statsviter og har 11 års erfaring fra Norad og Utenriksdepartementet. I tillegg har hun jobbet tett med kulturlivet i sine to år som prosjektleder for Sarpsborgs tusenårsjubileum.


Notice: Undefined variable: meta_text in /home/2/e/ekdkhiono/www/wp-content/themes/ekd2014/content-single.php on line 61